Strona głównaGłosem naszych nauczycielek
Głosem naszych nauczycielek

Głosem naszych nauczycielek (1)

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po co nam agendy?

 

Codzienny ekwipunek naszych przedszkolaków, to nie tylko standardowy plecak z bidonem, jak w innych przedszkolach. Dzieci w „Źródle” mają jeszcze agendy, które nie raz traktują jak skarb i chętnie wertują je w domu z rodzicami… Do czego służą agendy?

 

Najpierw trochę o formie. Agendy są w formacie A5, wyglądają jak standardowe, ładnie oprawione kalendarze. W środku znajdziemy podział na każdy dzień z uwzględnieniem najważniejszych dat świątecznych oraz imienin. Po tym opisie można by stwierdzić, że to zwykły kalendarz, prawda?

Zauważanie dobra

A jednak jest zupełnie inaczej. I to dzięki temu, co w kolejnych dniach przedszkola pojawia się w tej agendzie. Otóż zarówno nauczyciele, jak i rodzice, zamieszczają w niej pozytywne wpisy na temat danego dziecka. Już słyszę głosy współczesnych psychologów, którzy zwracają uwagę na to, aby nie przyzwyczajać dziecka do nagradzania, bo będzie chciało wtedy robić coś dobrego nie dlatego, że samo tego naprawdę chce, ale dlatego, że to zadowoli kogoś innego… Nie, to zupełnie inny rodzaj „chwalenia”. To raczej zwracanie uwagi na konkretną rzecz, którą dziecko zrobiło dobrze, sytuację, w której dziecko pomyślało o innych, moment, w którym przekroczyło samego siebie – na przykład swoje obawy, czy uprzedzenia. To nie jest ogólna uwaga, typu: „jesteś miły”. Nie, to bardzo szczegółowa informacja: „Podzieliłeś się zabawkami z kolegą. To było miłe”.

To nie jest chwalenie „w powietrze”. To wzmacnianie pozytywnych zachowań. Zauważanie dobra w dziecku. Uświadomienie mu, jak wiele potrafi, jak wiele wie. Wspieranie samodzielności i aktywności, wzmacnianie poczucia własnej wartości, pokazanie właściwego kierunku rozwoju w najprostszy, dostępny dziecku sposób.

Dla nauczyciela jest to tym bardziej ważny moment. Bywa czasem, że z jakimś dzieckiem w grupie trudniej jest zbudować relację. Gdy nauczyciel zatrzymuje się nad agendą tego dziecka i zastanawia się nad tym, co dobrego dziś mu wpisać, zauważa wiele momentów z danego dnia, kiedy jego wychowanek zrobił postępy, pomógł innym, zadbał o porządek… To wszystko rzeczy, które warto zauważyć i wzmocnić. A nauczyciel wtedy tym bardziej buduje w sobie pozytywny obraz swojego ucznia.

Dla rodzica jest to nieoceniona pomoc we wzmacnianiu pożądanych zachowań w domu. Wielokrotnie przekonujemy się w przedszkolu, jak ogromną radość wzbudzają w dzieciach wpisy rodziców. Często podchodzą do nas rano z otwartą na odpowiedniej stronie agendą, pokazując informację od mamy, czy taty, że posprzątali pokój, pomogli przygotować wspólny posiłek albo zdobyli szczyt góry podczas weekendowej rodzinnej wyprawy. Wydawać by się mogło, że takie jedno, krótkie zdanie od rodzica, jest błahą informacją, tymczasem dla dziecka, to prawdziwy powód do dumy. Po takim wpisie często dziecko chętniej wykonuje daną czynność, kojarząc ją pozytywnie. Tym bardziej, kiedy wie o tym, że pani w przedszkolu przeczyta dany wpis – a nauczycielki na etapie przedszkola są dla dzieci dużymi autorytetami – jest to dla niego ważna sprawa.

To nie dzienniczek ucznia

Agendy z zasady służą pozytywnym wpisom. Dlatego nie jest to alternatywa dzienniczka ucznia. Mają jeszcze jeden istotny cel, a więc informowanie. Kiedy ma wydarzyć się coś ważnego albo chcemy rodzicom z danej grupy przekazać jakąś informację, poprosić o przyniesienie czegoś na zajęcia, zgłosić termin wycieczki… agenda jest do tego doskonałym narzędziem. Również rodzice korzystają z tej opcji, gdy chcą nas o czymś poinformować – np., że dziecko wyjdzie danego dnia wcześniej  do domu, albo że proszą o to, aby wyszło na plac zabaw w określonym ubraniu albo… jeszcze wiele innych możliwych wiadomości. My sprawdzamy agendy naszych uczniów codziennie i zachęcamy też do tego rodziców, aby mieć z nimi stały kontakt. Dla nich jest to też szczególny sposób na poznanie tego, co danego dnia działo się w przedszkolu. Wiemy, że nie wszystkie dzieci chętnie opowiadają o tym, co robiły przez te kilka godzin dnia. Wpis w agendzie pomaga dziecku przypomnieć sobie o dobrych momentach, a rodzicom dać świadomość, „co w tym przedszkolu tak naprawdę się dzieje”.

Szczególną „moc” agendy widzimy w pierwszych latach przedszkola, dlatego wtedy staramy się o jak najczęstsze wpisy, ale rodzice informują nas, że jej pozytywne działanie ujawnia się nawet w latach szkolnych dzieci. Często działają trochę jak pamiętnik, dzieci proszą w domu o wracanie do wpisów sprzed tygodni, żeby przypomnieć sobie miłe chwile.

Bardzo lubimy korzystać z tego narzędzia, widzimy, że daje nam ono wiele możliwości. Zachęcamy do tego również rodziców naszych wychowanków i obserwujemy, jak chętnie się w to włączają. A dzieci? A dzieci po prostu się z tego cieszą. Czy to nie wspaniały efekt?



Autor:

Joanna Fiołek

Nauczycielka Przedszkola „Źródło” Fundacji STERNIK - Kraków

    

 

 

 

 

Kalendarz

loader

Logowanie



 

Napisz do nas

Jeśli masz jakiekolwiek pytania napisz do nas na adres

przedszkole.zrodlo@krakow.sternik.edu.pl

szkola.zrodlo@krakow.sternik.edu.pl

Kontakt

"Źródło" Przedszkole Fundacji Sternik-Kraków 

ul. Zygmuntowska 12a, 31-354 Kraków Azory

tel.: 12 265 01 68

 

Go to top